Door oud collega's waren we op de hoogte gesteld van het lot van 'onze' Cinema Palace. Het theater zou sluiten, een groot deel van de binnenboel gesloopt met het voornemen om enkele details te bewaren in de ombouw naar een kledingzaak. Zeker aan de gevel en de entree is Cinema Palace opvallend goed te herkennen.
Toen bekend werd dat Cinema Palace zou sluiten en verbouwd ging worden tot een kledingwinkel, heeft de bekende Haarlemse fotograaf Chris Hoefsmit een serie foto's van enkele stijlkenmerken van de bioscoop gemaakt. | ||
|
Uit Haarlem - Filmstad (pag 219): De net geopende megabioscoop Pathé in het Raakskwartier met zeven zalen was de nagel aan de doodkist. In 2011 gingen de deuren van Cinema Palace op slot. Kees Slings draaide vlak daarvoor 's nachts voor het voltallige personeel nog één keer West Side Story. Vrienden van de bioscoop organiseerden als afscheid de Cinema Palace Varieté Show, een filmvoorstelling in de sfeer van de jaren twintig en dertig. De allerlaatste film voor de Haarlemmers werd Le fabuleux destin d'Amélie Poulain uit 2001 van Jean-Pierre Jeunet met Audrey Tatou. De operateurs Luc Boumans en Theo Bovenkerk en de ouvreuse Les Hendriks keken nog eenmaal rond in 'hun' Cinema Palace - "het theater met cachet'. Een verslaggever van het Haarlems Dagblad zag "zwarte plekken op de rode pluche stoelen" en "een afbladderend grijsblauw plafond". Maar Edith van Greevenbroek was nog steeds trots op "haar" bioscoop.
Amélie was niet de allerlaatste film die door de projector van Cinema Palace liep. Slings: "Mijn favoriete film in die tijd was Raging Bull (1980) van Martin Scorsese, met Robert de Niro als bokser Jake LaMotta. In een privévoorstelling van mij en voormalig assistent bedrijfsleider Robyn was dat de aller-, allerlaatste film die in Cinema Palace draaide.
Alleen Robyn en ik weten dat."
Wij mochten bij de laatste voorstelling zijn en bij een samenkomst van oud-personeel in de foyer na de voorstelling. Voor aanvang zagen we onze oud-collega's Theo Bovenkerk en zijn vrouw Lia al in de hal. Omdat er vele jaren verlopen waren tussen onze tijd als medewerkers en het moment van de sluiting, is het niet verwonderlijk dat we niemand van het gezelschap kenden. Maar dat was omgekeerd ook zo.
The End...?
Ja en Nee. Voor één van de projectoren voor 70 mm film, een DP-70, is naar Filmmuseum EYE in Amsterdam gegaan. Daar mag hij zijn oude dag doorbrengen in de cabine. De andere heeft als donor gefunctioneerd om andere projectoren te kunnen blijven repareren. Wat ervan over bleef is versnipperd.
En ja, aan alles komt een eind. Het is een triest gezicht.
Cinema Palace Haarlem |
Andere operateursReclameschilder Henk Smit
|
Zeeland |